گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | مرداد 1400

گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | مرداد 1400

رشد بازارها در میانه تابستان

بازارهای داخلی در مرداد ماه بیشتر تحت تأثیر انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمال بازگشت طرفین به توافق برجام بود. انتشار این خبر در کنار رشد قابل‌توجه پایه پولی و متعاقباً بالا رفتن انتظارات تورمی سبب رکوردشکنی 9 ماهه قیمت دلار و عبور از مرز 27 هزار تومان شد. افزایش تنش‌های منطقه‌ای به ویژه در افغانستان و تغییر دولت در کشور از جمله دیگر عواملی بودند که سبب غلبه قدرت تقاضا به عرضه در بازار دلار شدند. سکه نیز که در ماه دوم تابستان در ابتدا به علت ریزش قیمت طلای جهانی در ابتدای ماه آگوست در برابر افزایش قیمت مقاومت می‌کرد، درنهایت هم‌جهت با افزایش قیمت دلار از مرز 12 میلیون تومانی هم عبور کرد. در این میان وضعیت بازار سرمایه به لطف صعود دیگر بازارها خوب بود و بازار بورس در این ماه چهار رکورد را به ثبت رساند. شاخص کل بورس به بالاترین سطح 8 ماهه رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز به بالاترین حد خود از بهمن سال گذشته دست یافت و ارزش معاملات خرد و مازاد ارزش تقاضا در سال جاری رکورد ماه‌های گذشته را شکستند.

اما در بازار پول کشور همچنان افزایش شاخص‌ها ادامه دارد. رشد سالانه پایه پولی در اقتصاد کشور در اولین ماه تابستان به بالاترین میزان خود از ابتدای دهه نود رسید. پایه پولی در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 42.6 درصد رشد داشت که در ده سال اخیر بی‌سابقه بوده است. از سوی دیگر رکورد زنی‌های تورم میانگین کشور ادامه دارد و داده‌های مردادماه نشان می‌داد بار افزایش قیمت در این ماه بیشتر بر دوش خانواده‌های کم‌درآمد بوده است. در عملیات بازار باز رکورد جذب پول در سال جاری شکسته شد تا همچنان بانک مرکزی به رفتار انقباضی حداقل در این بازار ادامه دهد. مردادماه همچنین شاهد بیشترین حجم فروش اوراق از ابتدای سال 1400 تاکنون بود که مهم‌ترین عامل آن بالا بردن نرخ سود این اوراق بود. متوسط قیمت مسکن نیز در این ماه نسبت به ماه قبل از خود در حدود 3 درصد افزایش یافت و گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد خانه‌ها در مناطق ارزان‌تر افزایش بیشتری در قیمت را تجربه نمودند.

در بازارهای جهانی نیز طلا همچنان در حال در جا زدن است در حالی که قیمت نقره کاهش 5 درصدی داشت. به طور موازی قیمت نفت‌های شاخص نظیر برنت نیز پس از سپری کردن 4 ماه متوالی افزایش قیمت، در ماه آگوست کاهش پیدا کردند اما قیمت گاز طبیعی همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد. در بازار مواد پتروشیمی نیز قیمت متانول نوسان زیادی نداشت در حالی که قیمت اوره در ماه جولای از سقف 10 ساله خود نیز عبور کرده بود. در بازار فلزات اساسی نیز به دلیل افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین قیمت این ماده در ماه آگوست نوسان شدیدی را تجربه کرد.


دانلود گزارش

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *