گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | دی 1400

گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | دی 1400

افت دلار با سرمای زمستان

قیمت دلار در اولین ماه از فصل زمستان بیش از 2 هزار تومان افت کرد؛ مهم‌ترین عامل این افت پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بود که به لحظات سرنوشت‌ساز خود نزدیک شده است. انتشار اخبار خوش‌بینانه درباره توافق توانست ترمز دلار را بکشد و به طور موازی نیز سکه که کار خود را در ماه دی بالاتر از مرز 13 میلیون تومانی آغاز کرده بود بیش از نیم میلیون تومان طی یک ماه کاهش ارزش داشت. اما هر چقدر بازارهای دیگر در حال نوسان‌اند بازار سهام در مسیر نزولی گرفتار شده است و در ماه دهم سال هم با افت 3 درصدی به کف 6 ماهه خود رسید. از سوی دیگر آمارهای پولی همچنان به طرز نگران‌کننده‌ای در حال صعود هستند. پایه پولی کشور در 9 ماه ابتدای سال 22.2 درصد رشد کرد که بالاترین میزان طی یک دهه گذشته است. تورم مجدداً به مسیر صعودی خود بازگشت تا فقط یک ماه از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شود.


 تورم ماهانه در ماه دی 2.4 درصد گزارش شد. داده‌های بازار باز نیز نشان می‌دهد دستور رئیس‌جمهور به بانک مرکزی در خصوص نجات بورس سبب بسط بی‌سابقه پول در این بازار و نزول نرخ بهره شده است. هر چقدر آمارهای پولی و تورمی با سرعت در حال افزایش است، بازار اوراق بدهی دولتی که می‌تواند سدی موقتی در برابر تورم باشد، در دی ماه با کاهش 33 درصدی فروش اوراق مواجه شد. بازار مسکن اما در شروع فصل سرد سال رونق نسبی داشت و هم قیمت و هم تعداد معاملات افزایشی بودند. حجم واردات کشور نیز در 9 ماهه ابتدایی سال به 37 میلیارد دلار رسید.
در بازار جهانی طلا، فلز زرد پس از اعلام فدرال رزرو مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره از ماه مارس روندی نزولی گرفت و طی ماه اول از سال میلادی در حدود 2 درصد ریزش قیمتی داشت. در بازار نفت اما افزایش تنش‌ها در امارات و اوکراین قیمت طلای سیاه را بالاترین حد خود در 7 سال اخیر رسانده است. قیمت اوره نیز که در ماه‌های آخر سال قبل میلادی تا مرز بی‌سابقه 1000 دلاری بالا رفته بود در ماه ژانویه ریزش شدیدی داشت. قیمت سنگ‌آهن اما در مسیری معکوس درحالی‌که تا زیر مرز 100 دلاری رفته بود با بهبود چشم‌انداز تقاضا به نزدیکی 150 دلار رسید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *