گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | آبان 1400

گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | آبان 1400

صعود دلار

نرخ دلار در آبان ماه در پی انتشار اخبار ضدونقیض درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام روندی صعودی داشت تا وارد کانال 28 هزارتومانی شود. قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز تحت تأثیر افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش قیمت اونس جهانی در آبان ماه روندی صعودی داشتند. اما در جهتی مخالف با دیگر بازارها، شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن در ادامه وضعیت نامساعد بازار سرمایه در آبان ماه نیز روندی نزولی داشتند. این در حالی بود که شاخص‌های پولی نشان می‌دهد در ماه مهر میزان رشد پایه پولی به بالاترین مقدار خود در سه ماه اخیر و رشد نقطه‌ای نقدینگی نیز به بالاترین حد خود در ده سال اخیر رسیده است.


با اینکه سرعت رشد تورم در دومین ماه پاییز اندکی کاهش پیداکرده است اما رکوردزنی شاخص‌های پولی انتظارات تورمی را افزایش داده است. همچنین در عملیات بازار باز بانک مرکزی رکورد تاریخی این عملیات را شکست و بیشترین بسط پول در سال جاری را رقم زد. آبان ماه شاهد شکسته شدن رکود هفت هفته‌ای بازار اولیه حراج اوراق بود که در آن 7 هزار و 530 میلیارد تومان به فروش رسید. در هشتمین ماه سال 1400 تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه قبل از خود افزایش چشمگیری داشت. کارنامه تجاری کشور نشان می‌دهد در هفت ماه ابتدایی همچنان متانول مهم‌ترین کالای صادراتی و تلفن همراه مهم‌ترین کالای وارداتی بوده است.
در بازارهای جهانی کشف سویه خطرناک کرونای آفریقایی سبب افزایش ارزش طلا و کاهش شاخص دلار شد. در واکنش به این خبر قیمت نفت و گاز طبیعی در بازارهای جهانی کاهش چشمگیری را در ماه نوامبر رقم زدند. در ماه اکتبر و نوامبر قیمت اوره به دلیل کاهش عرضه، افزایش بی‌سابقه‌ای داشت درحالی‌که قیمت سنگ‌آهن به زیر مرز 100 دلاری سقوط کرد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *