گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | شهریور 1400

گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | شهریور 1400

شهریور؛ آرامش ارز و سقوط بورس

در آخرین ماه از فصل گرم سال بازار دلار فضای آرام‌تری را نسبت به ماه‌های قبل از خود تجربه کرد و طی ماه شهریور قیمت دلار فقط 0.4 درصد افزایش داشت. این در حالی بود که سکه در شهریور عقب‌نشینی قیمتی داشت. ارزش سکه امامی در این ماه در حدود 2.5 درصد کاهش داشت تا قیمت این سکه گران‌بها به کانال 11 میلیون تومانی بازگردد. این در حالی بود که ارزش نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب 9.6 درصد و 3.7 درصد کاهش داشت. شاخص بورس اما در آخرین ماه تابستان در حدود 8 درصد افت کرد تا بیشترین کاهش این شاخص از ابتدای سال 1400 رقم بخورد. همچنین بیشترین افت شاخص هم‌وزن بورس در تابستان امسال نیز در ماهی که گذشت رقم خورد. نکته قابل تامل در این ماه خروج قابل‌توجه پول حقیقی از بازار سهام بوده است.


در بازار پول شاخص پایه پولی برای اولین بار در دوازده ماه گذشته رشدی منفی را به ثبت رساند. بررسی اجزای نقدینگی نشان می‌دهد که سهم پول رو به افزایش و سهم شبه پول رو به کاهش بوده است؛ اما افزایش قیمت کالاها ادامه داشته است. شاخص تورم ماهانه به بالاترین حد خود در 10 ماه اخیر رسید و مقدار تورم میانگین نیز با رسیدن به قله 45.8 درصدی همچنان رکورد بیش از دو دهه‌ای خود را در حال ارتقا دادن است. در عملیات بازار باز نیز پس از سیزده هفته متوالی روند جذب پول توسط بانک مرکزی از بانک‌ها متوقف شد. موضوعی که بیشتر از همه چیز می‌تواند سیگنالی از کسری حساب بانک‌ها باشد؛ اما از سوی دیگر در بازار اولیه حراج اوراق بدهی با افزایش نرخ سود، دولت توانست در دو هفته انتهایی بیش از 50 درصد از کل درآمد دولت از ابتدای سال در این بازار را به فروش برساند. در بازار مسکن رشد نقطه به نقطه قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به کمترین مقدار در سه سال اخیر رسید.
در بازارهای جهانی در نهمین ماه از سال 2021 میلادی طلا بیش از 3 درصد از ارزش خود را از دست داد تا مجدداً به کانال 1700 دلاری بازگردد؛ اما برخلاف طلا به دلیل وقوع طوفان در آمریکا قیمت نفت و گاز در ماه سپتامبر همگی افزایشی بوده و رکوردهای مهمی را جابه‌جا کردند. قیمت گاز طبیعی به بالاترین حد خود در 7 سال و نیم اخیر رسیده است. وقوع طوفان همچنین سبب مختل شدن تولید دو تولیدکننده متانول در آمریکا و در نتیجه افزایش قابل‌توجه قیمت متانول شد. این در حالی بود که قیمت سنگ‌آهن به دلیل سیاست‌های کاهش تولید فولاد توسط چین به شدت کاهش پیداکرده است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *