گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | مهر 1400

گزارش ماهانه اقتصاد ایران و جهان | مهر 1400

ثبات نسبی در ابتدای پاییز

در حالی اولین ماه از پاییز به پایان رسید که قیمت ارز برای اولین بار در پنج ماه گذشته در این ماه کاهش پیدا کرد. افت خفیف دلار در این ماه همچنین سبب شد تا بازار سکه نیز تحت تأثیر قرار بگیرد و قیمت سکه امامی و ربع‌سکه هم در ماه مهر روندی کاهشی داشته باشد. عدم افزایش قیمت اونس در بازار جهانی دیگر عاملی بود که سبب شد تا قیمت سکه در این ماه افزایش پیدا نکند. عملکرد ضعیف بازار سهام سبب شد تا علی‌رغم افزایش جزئی شاخص کل، شاخص هم‌وزن در هفتمین ماه سال بیش از 4 درصد افت داشته باشد. در شاخص‌های پولی عبور نقدینگی از مرز 4 هزار هزار میلیارد تومان و دیگر شاخص‌ها همچنان حکایت از انتظارات تورمی بالا در اقتصاد کشور دارد. تورم ماهانه کشور در ماه مهر یکی از بالاترین تورم‌های ماهانه در 11 ماه اخیر بوده است.


در عملیات بازار باز بانک مرکزی با بسط پول توانست تا حدی نرخ بهره را کنترل کند اما در بازار اولیه حراج اوراق در این ماه هیچ فروشی به ثبت نرسید تا همچنان مقدار فروش اوراق نسبت به زمان مشابه سال قبل رکورد بسیار پایین‌تری را به ثبت برساند. همچنین در حالی که بازار مسکن ماه اول پاییز را با ثبات قیمت پشت سر گذاشت، داده‌های تجاری کشور در شش‌ماهه اول سال نشان می‌دهد متانول و اوره بیشترین سهم از صادرات کشور را تشکیل داده‌اند.
بازارهای جهانی در ماه اکتبر تقریباً هم‌جهت با سپتامبر حرکت کردند و طلا همچنان در کانال 1700 دلاری در حال نوسان است. در حالی قیمت‌های شاخص نفتی در ماه اکتبر صعودی بود که قیمت گاز طبیعی پس از ماه‌ها صعود، بازدهی ماهانه منفی 7.5 درصدی را به ثبت رساند. در بازار پتروشیمی‌ها نیر در حالی که اوره در سقف قیمتی سال‌های اخیر خود معامله می‌شود، قیمت متانول پس از صعود شدید در ماه سپتامبر در ماه اکتبر با 20 درصد کاهش قیمت به محدوده 400 دلاری بازگشت. از سوی دیگر در این ماه قیمت سنگ‌آهن به دلیل تصمیم مقامات چینی برای کاهش آلاینده‌ها همچنان روندی کاهشی داشت.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *